Cross Fiddy – En komplett guide
En av de mest actionfyllda sysselsättningarna vi kan ägna oss åt är motocross. Med hastighet, gyttja och mod i sätet kan man susa fram över skog och mark på tvåhjulade monsterpaket till motorer. Detta kan ske i både normal storlek och i ett lite mindre format.
En ”Cross Fiddy”, även känd som dirtbike, är en motocross som är mindre till storleken, men besitter en ordentlig motorkraft. I den här artikeln skall vi ta en närmre titt på vad Cross-Fiddy är samt vad man kan förvänta sig vid inköp av en!
Cross Fiddy – En motocross i miniatyr
Att åka motocross är en ärad tradition i Sverige. Vår natur och miljö gör sig perfekt för fartfyllda äventyr bakpå sätet. Med berg, skog och kullar kan man få ut det mesta av sitt motocross-nöje i svenska landskap. Aktiviteten är inte bara populär som rekreation bland oss svenskar. Vi har även visat oss vara mycket kapabla att vinna priser på tävlingsscenen.
Alla vet mer eller mindre vad en motocross är. En kort och stilfull förklaring är att en motocross är likt en moped, om en moped spenderade 5–6 år på gymmet för att bli ett veritabelt monster till kraftpaket. Släng sedan på två dubbade däck som skulle kunna bestiga Kilimanjaro utan några större bekymmer, så har du framför dig en motocross.
Likt med motorcyklar kommer motocross i olika varianter av kubik. Ju större motor, ju fler hästkrafter. Det är vanligtvis kubiken på en motocross som avgör vilken typ du har att göra med. Dock finns det en alldeles egen klass av det här tvåhjuliga fordonet som särskiljer sig från den ”vanliga” formen, oavsett vilken kubik det gäller. Denna variant kallas för ”Fiddy” eller dirtbike.
Så, vad utmärker en Cross Fiddy-modell från andra motocross? Det är en relativt simpel fråga att besvara. En dirtbike är mindre till storleken. Kubiken på motorn kan vara den samma som en motocross. Även utformningen i allt från handtag till kaross ser likadant ut, om än bara i ett mindre format.
Det här har gjort att dirtbikes blivit en särskilt uppskattad fordonsmodell för de som är lite mindre samt dem som söker sig nöjesåk. De är inte direkt anpassade för tävlingssammanhang, vilket främst lyfts fram i det faktum att de vanligtvis förbjuds från att köras på landets olika crossbanor. De presterar dock lika bra ute i skogen och på åkrarna som deras storebror motocrossen.
Cross-Fiddy för barn
Cross Fiddy gör sig som sagt utmärkt för barn som har ett intresse i crossmotorsporten. Den mindre storleken är som gjord för att inte ännu fullvuxna människor ändå skall få ta del av farten och leran som motocross erbjuder. Då kubik-storleken på motorerna i en dirtbike reflekterar den i större modeller, kan en ung person även få vänja sig vid hur man tämjer en viss motorklass.
Lägg därtill an att det är på dirtbikes som barn vanligtvis deltar i sporten på. Dessa tävlingar brukar äga rum i en klass med svagare motorer, vilket naturligtvis är av säkerhetsskäl. Det hindrar dock inte en mindre pojke eller flicka från att finna allt skoj som man kan i att susa omkring på en dirtbike. Det är oftast inte farten som gör det här fordonet till ett sådant nöje. Det är de äventyr som man kan ta sig an bakpå sätet på skogsstigarna runt Sverige.
En fiddy cross kan även inhandlas av vuxna som vill ha en mindre version av en motocross. En av de stora fördelarna med detta är att en dirtbike allt som oftast är det billigare alternativet. Man kan spara in tusentals kronor på sitt inköp om man väljer att investera i en cross-fiddy hellre än en stor motocrossvariant.
Det får även sägas att en dirtbike är betydligt lättare att transportera än de större modellerna av motocross. Den mindre storleken erbjuder nya möjligheter på hur man fraktar sitt fordon. Det finns dem som enbart spänner upp sin cross-fiddy bakpå bilen likt en vanlig cykel. Det krävs inga större vagnar för att kunna transportera sin lilla dirtbike över landets vägar.
Som med allt annat här i livet kommer dock inte dirtbike-ägande helt utan sina risker. Det finns saker som kan gå fel. I vissa fall kan den mindre ramen inom vilken man färdas på en fiddy cross vara mer farlig än på en stor motocross. Nedan finner du en lista på de risker som kan tillkomma med dirtbike-åkeri.
Risker med Cross-Fiddy
- Fall & krockar
- Motorhaveri
- Onödiga risker
- Olyckor för barn
Fall & Krockar
Först och främst är det ju självfallet fall samt krockar med en cross-fiddy som utgör en fara. Det här är sant oavsett vilken storlek fordonet har. Motordrivna farkoster kommer alltid övertyga vårt förnuft om att farten är det bästa för oss. Med en dirtbike blir den här inställningen till de faror som tillkommer med cross-åkande än mer seriösa. Den mindre storleken ger mindre skydd till föraren, som kan ådra sig svåra skador vid fall och krockar. Jämfört enbart en bil som kört samman med en älg och ett rådjur.
En krock kan även bli problematisk med tanke på fordonets storlek för andra personer. Särskilt om kollisionen sker med fotgängare. En större motocross kan till viss mån även skydda potentiella offer vid en krock. Den större ramen fördelar anslagsytan på den olycklige själen som blir påkörd. Med en dirtbike kan kraften i anslaget bli mer koncentrerad, vilket i sin tur kan resultera i än mer svåra skador.
Motorhaveri
Som med allt motoriskt kan motorhaveri äga rum på en dirtbike. Då delarna som sätter samman farkosten är mindre till storleken än på en ordentlig motocross, kan det bli en intrikat affär att både montera ner som att sätta ihop en dirtbike igen. Skulle detta ske ute i skogen, kan det vara näst intill omöjligt att fixa felet. Som tur är, så går en cross-fiddy att rulla hem för hand relativt enkelt.
Onödiga risker
En cross-fiddy är som sagt mer ämnad för nöjesåk än något annat. De är inte perfekt utrustade för att färdas längre avstånd på. De är heller inte en del av den professionella tävlingssektorn av motorsporter. Då man ser på en dirtbike som ett underhållningsföremål, kan onödiga risker tillkomma.
Folk kan vilja köra utan hjälm samt ta mer chanser i sin körning, allt i skrattets och nöjets namn. Det här kan leda till att olyckor som inte skulle förekomma med andra fordon eller under andra sammanhang inträffar. Åker man runt på en dirtbike får man komma ihåg att det är ett motoriserat fordon, med all den kraft som tillkommer med hästkrafter under stjärten!
Olyckor för barn
Då en cross-fiddy är som mest tilltalande för personer i mindre åldrar, är det även dem som ådrar sig flest skador när de kör fordonet. Skall man införskaffa en dirtbike till sitt barn, är det viktigt att man har dem under uppseende under körandets gång. Det kan vara farligt för småttingar att åka runt på en dirtbike, men det kan även vara en god undervisning i hur man skall respektera motorer.
Att köpa en Cross-Fiddy
Så, hur tar man sig då till om man vill köpa en cross-fiddy? En dirtbike finns tillgänglig för inköp i stort sett var som helst där andra liknande fordon säljs. Oavsett om det gäller motocross, mopeder eller ATV:s, är en fiddy näst intill garanterad att även vara närvarande i den butiken. Som nämnt ovan i den här texten är det ett betydligt billigare inköp med en dirtbike än vad en vanlig motocross kostar.
Priset varierar, dock kan man spara in tusentals kronor om man i stället för en ”fullvuxen” variant av cross, köper sig en i de lite mindre formaten. Dirtbikes ämnade specifikt för barn brukar inte övergå en kostnad på runt 6 000:-. De med lite större kubik, vilka vuxna oftast finner mer tilltalande, kan dock övergå i större summor. I stort sätt ingen dirtbike bör dock kosta mer än 16 000 – 17 000:-. Det är i den dyraste klassen av cross fiddys.
En nytillkommen modell av dirtbikes på marknaden är de som har en elmotor. Som känt har elmotorer i bilar och andra typer av fordon blivit mycket populärt den senaste tiden. Även cross-genren av tvåhjuliga farkoster har börjat anpassa sig utefter kravet på ett fordon som saknar en förbränningsmotor. En dirtbike med elmotor kostar vanligtvis inte mer än varianterna som drivs på bensin.